Planujesz zdobyć prawo jazdy zawodowe albo przedłużyć uprawnienia? Czeka Cię test psychologiczny dla kierowców. Zobacz przykłady pytań, poznaj odpowiedzi i sprawdź, jak wyglądają badania psychotechniczne online. Dzięki temu łatwiej przygotujesz się do egzaminu i unikniesz stresu.
Aktualizacja: 02.09.2025
Kiedy kierowca musi wykonać psychotesty?
Kierowca musi wykonać psychotesty przede wszystkim, gdy ubiega się o prawo jazdy kategorii zawodowych (C, C+E, D, D+E), przedłuża ważność uprawnień zawodowych, a także gdy zostanie skierowany na badania przez policję, sąd lub starostę. Badania psychologiczne są obowiązkowe również dla instruktorów nauki jazdy, egzaminatorów oraz kierowców pojazdów uprzywilejowanych i operatorów niektórych maszyn. Do najczęstszych sytuacji, w których kierowca jest zobowiązany do wykonania psychotestów, należą także:
uzyskiwanie lub przedłużanie uprawnień do prowadzenia pojazdów ciężarowych, autobusów i innych pojazdów wymagających kwalifikacji zawodowych,
przekroczenie limitu punktów karnych (24 punkty),
prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających,
uczestnictwo w poważnym wypadku drogowym,
wykonywanie zawodu instruktora, egzaminatora lub kierowcy pojazdu uprzywilejowanego,
obsługa maszyn i urządzeń wymagających szczególnej sprawności psychoruchowej.
Nie wiesz, czy nadajesz się do pracy jako kierowca? Sprawdź: Test Gallupa Online.
Jak przebiegają testy psychologiczne?
Badanie rozpoczyna się od wywiadu i obserwacji, podczas których psycholog pyta o stan zdrowia, ewentualne choroby, przyjmowane leki oraz doświadczenie za kierownicą. Następnie kierowca wykonuje testy pisemne lub komputerowe, które sprawdzają cechy osobowości, koncentrację, odporność na stres, podzielność uwagi i zdolności logicznego myślenia. Kolejny etap to testy aparaturowe, czyli ćwiczenia z użyciem specjalistycznych urządzeń, takich jak mierniki czasu reakcji, aparaty do badania koordynacji wzrokowo-ruchowej, orientacji przestrzennej czy widzenia po olśnieniu. Na zakończenie psycholog analizuje wyniki wszystkich prób i wystawia orzeczenie, które potwierdza lub wyklucza zdolność do wykonywania zawodu kierowcy. Cała procedura trwa od 1,5 do 2 godzin.
Przykładowe testy psychologiczne dla kierowców (z odpowiedziami)
Wywiad psychologiczny dla kierowców polega na rozmowie, w której psycholog zadaje pytania dotyczące zdrowia, doświadczeń za kierownicą, radzenia sobie ze stresem oraz stylu zachowania na drodze. Celem jest ocena, czy kierowca ma predyspozycje do bezpiecznego prowadzenia pojazdu. Lista przykładowych pytań i odpowiedzi:
Czy miał(a) Pan/Pani wypadek drogowy? Odp.: Nie miałem żadnego wypadku drogowego.
Czy korzysta Pan/Pani z leków wpływających na koncentrację lub szybkość reakcji? Odp.: Nie przyjmuję takich leków.
Czy odczuwa Pan/Pani stres podczas prowadzenia pojazdu? Odp.: Zazwyczaj nie odczuwam stresu podczas jazdy.
Czy zdarza się Panu/Pani reagować impulsywnie w sytuacjach konfliktowych na drodze? Odp.: Raczej staram się zachować spokój i unikać konfliktów.
Czy miał(a) Pan/Pani przerwy w prowadzeniu pojazdów? Jeśli tak, z jakiego powodu? Odp.: Nie miałem przerw w prowadzeniu pojazdów.
Czy zdarzyło się Panu/Pani prowadzić pojazd pod wpływem alkoholu lub innych substancji? Odp.: Nigdy nie prowadziłem pojazdu pod wpływem alkoholu ani innych substancji.
Jak radzi sobie Pan/Pani z monotonią podczas długiej jazdy? Odp.: Robię przerwy na odpoczynek, staram się zachować koncentrację.
Czy dobrze czuje się Pan/Pani za kierownicą w trudnych warunkach drogowych (np. nocą, we mgle)? Odp.: Tak, dobrze radzę sobie w trudnych warunkach drogowych.
Czy miał(a) Pan/Pani kiedykolwiek zatrzymane prawo jazdy? Jeśli tak, z jakiego powodu? Odp.: Nie miałem zatrzymanego prawa jazdy.
Jak ocenia Pan/Pani swoją zdolność do koncentracji podczas prowadzenia pojazdu? Odp.: Uważam, że potrafię dobrze skoncentrować się na jeździe i otoczeniu drogowym.
Czy często odczuwa Pan/Pani narastające zmęczenie podczas długiej jazdy? Odp.: Raczej rzadko. Staram się jeździć świadomie i robię przerwy, gdy tylko zaczynam odczuwać senność.
Czy kiedykolwiek zatrzymywał(a) się Pan/Pani na poboczu z powodu zmęczenia? Odp.: Tak, gdy poczułem/poczułam oznaki senności lub utraty koncentracji, zatrzymałem/zatrzymałam się na przerwę.
Jakie emocje najczęściej towarzyszą Panu/Pani podczas słyszenia klaksonu zza samochodu? Odp.: Zazwyczaj nic mnie to nie rusza. Staram się interpretować to jako sygnał do zwiększenia uwagi, nie złość.
Czy zdarza się Panu/Pani planować podróże w godzinach szczytu? Jeśli tak, jak Pan/Pani sobie z tym radzi? Odp.: Staram się unikać takich godzin, ale jeśli już tak się zdarzy, nastawiam się psychicznie na cierpliwość i spokój.
Jak reaguje Pan/Pani, gdy inny kierowca wjeżdża gwałtownie przed Pana/Pani samochód? Odp.: Zachowuję ostrożność, zwalniam i staram się odzyskać bezpieczną odległość, nie wdając się w konflikt.
Czy zdarza się Panu/Pani ignorować ograniczenia prędkości, gdy droga wydaje się bezpieczna? Odp.: Nie. Nawet jeśli droga wydaje się bezpieczna, przestrzegam ograniczeń prędkości.
Czy potrafi Pan/Pani przewidzieć, jak inni kierowcy mogą się zachować na skrzyżowaniu? Odp.: Tak, staram się przewidywać ruchy innych uczestników ruchu, zwłaszcza przy dużym natężeniu, by zachować bezpieczeństwo.
Jak reaguje Pan/Pani, gdy utknie w korku przez dłuższy czas? Odp.: Staram się zachować spokój – włączam muzykę relaksacyjną lub podcast, by odciążyć stres.
Czy zdarza się Panu/Pani korzystać z telefonu (lub innego urządzenia) podczas jazdy? Odp.: Nigdy nie używam telefonu w trakcie jazdy. Jeśli muszę czegoś potrzebować, zatrzymuję się bezpiecznie.
Jak czuje się Pan/Pani, gdy musi zmienić trasę w ostatniej chwili? Odp.: Zwykle dobrze – szybko dostosowuję się do sytuacji. Lubię mieć plan B, jeśli pojawią się zmiany w warunkach drogowych.
Oprócz pytań ogólnych, psychotesty dla kierowców obejmują zadania praktyczne, które pozwalają ocenić spostrzegawczość, koncentrację i szybkość reakcji kierowcy. Popularne przykłady i odpowiedzi:
Test Tablic Poppelreutera dla kierowców (przykład)
W skrócie: kierowca musi szybko i dokładnie odszukać oraz zapisać liczby zgodnie z zasadami. Na tablicy formatu A-0 umieszczonych jest wiele kwadratów o wymiarach 5×95 mm. W każdym kwadracie na środku i w prawym dolnym rogu umieszczone są liczby. Zadaniem uczestnika jest znalezienie liczby środkowej, która jest numerem porządkowym, a następnie zapisanie liczby z prawego dolnego rogu związanego z tym numerem porządkowym.
Treść zadania:
Znajdź numery porządkowe 76, 55 i 99.
Zapisz liczby znajdujące się w prawym dolnym rogu tych kwadratów.
ID kwadratu
Liczba środkowa
Liczba z rogu
1
12
59
2
23
28
3
63
43
4
51
89
5
76
80
6
40
49
7
55
17
8
53
27
9
88
71
10
99
84
11
17
15
12
36
16
Odpowiedź: W zadaniu uczestnik ma za zadanie znaleźć kwadraty z numerami porządkowymi 76, 55 i 99 oraz zapisać liczby znajdujące się w prawym dolnym rogu tych kwadratów. Odpowiedzią jest więc 80, 17 i 84. Odpowiedzi udzieliliśmy na podstawie danych z kwadratów o ID = 5, 7 i 10.
Tutaj zadanie polega na wyszukiwaniu i oznaczaniu trzycyfrowych liczb, które są porozrzucane na dwóch stronach kartki. Haczyk tkwi w tym, że każdą liczbę z jednej strony trzeba jak najszybciej odnaleźć na drugiej i skreślić – a czasu jest niewiele, np. tylko minuta.
Test polega na rozwiązywaniu zadań, w których pokazane są wzory (matryce) z brakującym elementem. Kandydat musi wybrać spośród kilku opcji tę, która logicznie pasuje do układu. Obrazki składają się z figur geometrycznych, które zmieniają się według określonego schematu – trzeba odkryć zasadę i wybrać brakujący fragment. Zadań jest kilkadziesiąt, a czas na wykonanie testu jest ograniczony (ok. 30-40 minut).
Testy osobowości dla kierowców (np. kwestionariusze cech charakteru)
Często pojawiają się testy osobowości, np. kwestionariusze cech charakteru. Służą ocenie dojrzałości emocjonalnej, odporności na stres, umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach oraz stylu reagowania za kierownicą. Pytania dotyczą zachowań, emocji i sposobów podejmowania decyzji.
Czy często działa Pan/Pani pod wpływem emocji? Odp.:Nie, staram się podejmować decyzje na spokojnie.
Czy uważa Pan/Pani siebie za osobę cierpliwą? Odp.:Tak, jestem osobą cierpliwą.
Jak reaguje Pan/Pani na krytykę ze strony innych uczestników ruchu? Odp.:Zachowuję spokój i nie wdaję się w konflikty.
Czy zdarza się Panu/Pani odczuwać silny gniew podczas jazdy? Odp.:Rzadko odczuwam gniew za kierownicą.
Czy łatwo wyprowadzić Pana/Panią z równowagi? Odp.:Nie, zazwyczaj trudno mnie wyprowadzić z równowagi.
Czy lubi Pan/Pani rywalizację na drodze (np. wyprzedzanie, „ściganie się”)? Odp.:Nie, nie mam potrzeby rywalizowania na drodze.
Czy często odczuwa Pan/Pani niepokój w nowych sytuacjach? Odp.:Nie, raczej dobrze radzę sobie w nowych sytuacjach.
Czy uważa Pan/Pani, że potrafi szybko podejmować decyzje? Odp.:Tak, w razie potrzeby podejmuję decyzje szybko i rozważnie.
Czy ma Pan/Pani skłonność do podejmowania ryzyka za kierownicą? Odp.:Nie, staram się jeździć ostrożnie i zgodnie z przepisami.
Jak ocenia Pan/Pani swoje opanowanie w sytuacjach awaryjnych? Odp.:Uważam, że potrafię zachować spokój i działać rozsądnie.
Testy uwagi i koncentracji dla kierowców (np. podzielność uwagi)
Testy uwagi i koncentracji dla kierowców mają na celu sprawdzenie, czy osoba badana potrafi skupiać się na kilku bodźcach jednocześnie, utrzymać uwagę przez dłuższy czas i prawidłowo reagować na zmieniające się warunki. Zadania symulują sytuacje wymagające szybkiej reakcji i odporności na monotonię, które są niezbędne w pracy kierowcy. Przykładowe zadania i akcje:
Reagowanie na zmieniające się sygnały świetlne (np. naciśnięcie przycisku po zapaleniu się zielonego światła) Akcja:Prawidłowa reakcja to naciśnięcie przycisku natychmiast po pojawieniu się zielonego sygnału.
Jednoczesne wykonywanie dwóch zadań (np. wciskanie przycisku na sygnał świetlny i liczenie dźwięków) Akcja:Poprawne wykonywanie obu zadań bez pomyłek i opóźnień.
Odnajdywanie liczb lub liter w ciągu losowych znaków (test odporności na monotonię) Akcja:Zaznaczanie prawidłowych znaków bez pomijania lub błędów.
Śledzenie ruchomego punktu na ekranie przy jednoczesnym reagowaniu na sygnały akustyczne Akcja:Dokładne śledzenie punktu i szybkie reagowanie na sygnały dźwiękowe.
Przełączanie uwagi między różnymi bodźcami (np. zmiana reakcji w zależności od koloru światła) Akcja:Sprawne i prawidłowe dostosowywanie reakcji do zmieniających się bodźców.
Ocenianie czasu (np. naciśnięcie przycisku po upływie 10 sekund bez zegara) Akcja:Dokładne odmierzenie czasu z minimalnym odchyleniem.
Test na refleks z użyciem pedałów i przycisków (np. naciśnięcie pedału na sygnał czerwony, przycisku na zielony) Akcja:Wykonanie odpowiednich reakcji zgodnie z instrukcją bez pomyłek.
Wyszukiwanie wzorców w szeregach figur (np. odnalezienie takiego samego kształtu w grupie symboli) Akcja:Zaznaczenie prawidłowego symbolu w krótkim czasie.
Reakcja na rzadkie bodźce w serii powtarzalnych sygnałów (np. sygnał inny niż standardowy dźwięk) Akcja:Szybka i poprawna reakcja na nietypowy bodziec.
Test koordynacji wzrokowo-ruchowej (utrzymanie wskaźnika w wyznaczonym polu przy zmiennym tempie) Akcja:Precyzyjne prowadzenie wskaźnika bez wychodzenia poza granice pola.
Testy logicznego myślenia dla kierowców (np. zadania z ciągami liczbowymi)
Testy logicznego myślenia dla kierowców służą sprawdzeniu zdolności analizy, wnioskowania i szybkiego rozpoznawania zależności. Zadania polegają na uzupełnianiu ciągów liczbowych, wybieraniu brakujących elementów w szeregach figur czy rozwiązywaniu prostych problemów logicznych, a to pozwala ocenić zdolność do podejmowania właściwych decyzji w dynamicznych sytuacjach na drodze.
Uzupełnienie ciągu liczb: 2, 4, 6, 8, ? Odp.: 10
Znajdź brakujący element w szeregu figur (np. kwadrat, trójkąt, kwadrat, trójkąt, ?) Odp.:Kwadrat
Kontynuowanie ciągu liczb: 1, 3, 6, 10, ? Odp.:15
Dopasowanie brakującego fragmentu obrazka do całości (z czterech podanych opcji) Odp.:Wybór prawidłowego fragmentu pasującego kształtem i liniami do reszty obrazka.
Wskazanie elementu, który nie pasuje do pozostałych (np. koło, kwadrat, trójkąt, jabłko) Odp.:Jabłko
Dopasowanie brakującego elementu do ciągu obrotów figury (np. figura obracana co 90 stopni) Odp.:Figura obrócona o kolejnych 90 stopni
Rozpoznanie powtarzającej się sekwencji symboli (np. A B C A B C ?) Odp.:A
Uzupełnienie ciągu: 100, 90, 80, ? Odp.:70
Wskazanie poprawnego zakończenia prostego działania logicznego (np. jeśli wszystkie kwadraty są niebieskie, a ten kształt jest kwadratem, to jest…? Odp.:Niebieski
Testy sprawności intelektualnej dla kierowców (analiza i wnioskowanie)
Testy sprawności intelektualnej dla kierowców mają na celu ocenę zdolności do analizy informacji, wyciągania logicznych wniosków i podejmowania trafnych decyzji w sytuacjach wymagających szybkiej oceny faktów. Zadania tego typu sprawdzają ogólny poziom rozumowania, niezbędny do bezpiecznego kierowania pojazdem i radzenia sobie w niespodziewanych sytuacjach na drodze.
Jeśli każdy kierowca jest odpowiedzialny, a Jan jest kierowcą, to Jan jest…? Odp.: Odpowiedzialny
Wskaż, która para wyrazów jest podobna do wzoru: dzień – noc (np. biały – czarny / ciepły – gorący / duży – ogromny) Odp.:Biały – czarny
Jeśli wszyscy piesi noszą odblaski, a Kasia nie nosi odblasków, to Kasia jest…? Odp.:Nie jest pieszym
Z podanych informacji wyciągnij wniosek: Jeśli czerwone światło oznacza stop, a na skrzyżowaniu świeci się czerwone światło, to kierowca powinien…? Odp.:Zatrzymać się
Które z poniższych zdań jest prawdziwe, jeśli prawdziwe jest zdanie: „Każdy autobus to pojazd”? Odp.:Każdy autobus jest pojazdem.
Jeśli samochody osobowe są lżejsze od ciężarowych, a ciężarówki są cięższe od autobusów, to które pojazdy są najcięższe? Odp.:Ciężarówki
Dopasuj brakujące słowo: kierowca – samochód, pilot – ? Odp.:Samolot
Zaznacz poprawny wniosek: Jeśli pada deszcz, droga jest śliska. Droga jest śliska. Czy na pewno pada deszcz? Odp.:Nie, śliskość drogi może mieć inną przyczynę.
Z jakiego powodu może być wymagane zwiększenie ostrożności na drodze? (np. mgła, dobra widoczność, słoneczna pogoda) Odp.:Mgła
Jeśli większość kierowców przestrzega przepisów, a Adam przestrzega przepisów, to czy Adam jest w większości kierowców? Odp.:Nie można tego stwierdzić na podstawie podanych danych.
Testy aparaturowe dla kierowców (np. czas reakcji prosty i złożony)
Na koniec zostają testy aparaturowe, które służą sprawdzeniu sprawności psychomotorycznej niezbędnej do bezpiecznego prowadzenia pojazdu. Badają czas reakcji (prosty i złożony), koordynację wzrokowo-ruchową, orientację przestrzenną oraz zdolność widzenia po olśnieniu, czyli po nagłym oślepieniu światłem.
Test czasu reakcji prostego (naciśnięcie przycisku lub pedału po zapaleniu się sygnału świetlnego) Akcja: Szybkie naciśnięcie przycisku lub pedału tuż po pojawieniu się sygnału.
Test czasu reakcji złożonej (różne reakcje na różne kolory sygnałów, np. naciśnięcie przycisku na zielone, pedału na czerwone) Akcja:Wykonanie właściwej reakcji zgodnie z instrukcją, bez pomyłek i z minimalnym opóźnieniem.
Test koordynacji wzrokowo-ruchowej (prowadzenie wskaźnika lub drążka w wyznaczonym torze na aparacie krzyżowym lub Piórkowskiego) Akcja:Utrzymywanie wskaźnika w granicach toru bez dotykania jego krawędzi.
Test orientacji przestrzennej (np. dopasowanie elementu do odpowiedniego miejsca, obsługa wirometru) Akcja:Poprawne i szybkie dopasowanie elementów lub utrzymanie równowagi zgodnie z zadaniem.
Test widzenia po olśnieniu (sprawdzenie czasu potrzebnego do ponownego rozpoznania punktu świetlnego po zadziałaniu silnego źródła światła) Akcja:Szybkie i dokładne wskazanie punktu świetlnego po chwilowym oślepieniu.
Test reakcji na dźwięk (naciśnięcie przycisku po usłyszeniu sygnału akustycznego) Akcja:Szybka reakcja na sygnał dźwiękowy bez pomyłek.
Test utrzymywania wskaźnika w zmiennym polu (próba utrzymania drążka w centralnym położeniu przy zmieniającym się oporze urządzenia) Akcja:Precyzyjne i płynne prowadzenie wskaźnika bez wychodzenia poza granice.
Test szybkości reakcji ręka-noga (różne sygnały wymagające użycia ręki lub nogi w zależności od rodzaju bodźca) Akcja:Właściwe przyporządkowanie reakcji do bodźców i ich szybka realizacja.
Test stereometru (ocena widzenia przestrzennego i zdolności oceny odległości) Akcja:Dokładne wskazanie położenia elementów w przestrzeni.
Test noktometru (badanie widzenia zmierzchowego i w ciemności) Akcja:Prawidłowe rozpoznanie i wskazanie punktów w warunkach ograniczonej widoczności.
Analiza wyników i wydanie orzeczenia psychologicznego
Analiza wyników i wydanie orzeczenia psychologicznego to końcowy etap testów, w którym psycholog podsumowuje rezultaty wszystkich przeprowadzonych badań – wywiadu, testów pisemnych, aparaturowych i obserwacji. Na podstawie zgromadzonych danych ocenia, czy kierowca spełnia wymagania psychiczne i psychomotoryczne niezbędne do bezpiecznego prowadzenia pojazdu, a następnie wydaje stosowne orzeczenie.
Podczas psychotestów dla kierowców może pojawić się Test Couve’go.
Przykładowe testy psychologiczne dla kierowców w formie tabeli
Typ testu
Przykład zadania
Poprawna odpowiedź
Ciąg liczbowy
1, 3, 6, 10, ? (dodawaj kolejno: +2, +3, +4…)
15
Ciąg literowy
A, C, F, J, ? (kolejne litery w odstępach: +2, +3, +4)
O
Matryca Ravena
W szeregu figur brakuje elementu. W każdym wierszu kształt zmienia się zgodnie z logiką: trójkąt → kwadrat → koło. Jaki kształt powinien znaleźć się na końcu ostatniego wiersza, za kwadratem?
Koło
Szereg znaków
W szeregu znaków „A M N A N M A M” wskaż literę, która pojawia się tylko raz
N
Czas reakcji
Po zapaleniu się zielonego światła naciśnij przycisk – wynik 0,28 s
W normie (< 0,3 s)
Koordynacja ruchowa
Prowadź wskaźnik po krętej linii w aparacie tak, aby nie dotknąć krawędzi toru
Utrzymanie w torze, brak błędów
Test spostrzegawczości
Dwa obrazki różnią się jednym detalem – na pierwszym samochód ma lusterko, na drugim nie. Wskaż różnicę.
Brak lusterka w drugim obrazku
Jak się przygotować do psychotestów?
Do psychotestów dla kierowców nie trzeba uczyć się teorii ani trenować zadań. Przede wszystkim należy przyjść na badanie wyspanym i wypoczętym, ponieważ zmęczenie znacząco pogarsza czas reakcji i koncentrację. Na co najmniej 24 godziny przed testem należy unikać alkoholu oraz innych środków wpływających na sprawność psychofizyczną. Ważne jest też, by przed badaniem zjeść lekki posiłek – głód obniża zdolność skupienia, a zbyt ciężki obiad sprawi, że poczujesz się ospały. W dniu badania przyjdź punktualnie i staraj się zachować spokój, bo pośpiech i zdenerwowanie negatywnie wpłyną na Twoje wyniki. Jeśli używasz okularów lub soczewek, koniecznie zabierz je ze sobą, ponieważ testy obejmują również sprawdzenie wzroku. Przygotuj niezbędne dokumenty, takie jak dowód osobisty, prawo jazdy czy skierowanie. Odpowiadaj szczerze na pytania w wywiadzie i testach – próby manipulacji łatwo wychwycić, a wyniki badań oceniają ogólny poziom bezpieczeństwa, a nie idealną precyzję w każdej próbie.
Często zadawane pytania (FAQ)
1. Kto kierowany jest na badanie psychologiczne przez policję lub urząd? Najczęściej są to osoby zatrzymane za prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu lub środków odurzających, kierowcy z przekroczoną liczbą punktów karnych oraz osoby uczestniczące w poważnych wypadkach drogowych lub przestępstwach (np. nielegalne wyścigi).
2. Czy psychotesty różnią się w zależności od kategorii prawa jazdy? Tak. Inny zakres badań mają kandydaci na kierowców zawodowych (kat. C, D, E), a inny osoby prowadzące pojazdy uprzywilejowane czy służbowe. Zakres dopasowuje się do odpowiedzialności i rodzaju wykonywanej pracy. Z reguły im wyższa kategoria, tym trudniejsze testy psychologiczne.
3. Czy osoba nosząca okulary musi mieć je na badaniu? Tak. Jeśli na co dzień korzystasz z okularów lub soczewek, należy w nich przystąpić do testu. Psycholog oceni sprawność widzenia w warunkach, w których faktycznie prowadzisz pojazd.
4. Jakie są najczęstsze przyczyny niezaliczenia psychotestów? Powodem jest bardzo wolny czas reakcji, trudności w utrzymaniu koncentracji, problemy z koordynacją ruchową, a także brak szczerości podczas testów osobowościowych.
5. Czy można powtórzyć test tego samego dnia w przypadku niepowodzenia? Nie. Negatywny wynik oznacza konieczność ponownego podejścia w innym terminie. Najczęściej wyznacza się okres kilku tygodni lub miesięcy przed możliwością kolejnego badania.
6. Ile kosztują psychotesty dla kierowców? Cena zależy od regionu i rodzaju badania. Najczęściej waha się od 150 do 300 zł. Badania dla kierowców zawodowych bywają droższe (nawet powyżej 400 zł) niż dla osób kierowanych przez policję.
7. Czy można odbyć psychotesty online? Nie. Badania psychologiczne dla kierowców są wykonane stacjonarnie w certyfikowanej pracowni, ponieważ obejmują także testy aparaturowe i pomiar czasu reakcji. Niemniej warto rozwiązywać przykładowe testy psychologiczne dla kierowców w formie online, aby się przygotować.
8. Jak długo ważne są wyniki badań psychologicznych? Wynik jest ważny do momentu, który wyznaczy psycholog w orzeczeniu – zwykle 5 lat dla osób poniżej 60. roku życia i krócej dla starszych kierowców.
Bibliografia
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 8 lipca 2014 r. w sprawie badań psychologicznych osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, kierowców oraz osób wykonujących pracę na stanowisku kierowcy, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20140000937
OBWIESZCZENIE MINISTRA ZDROWIA z dnia 24 listopada 2021 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie badań psychologicznych osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, kierowców oraz osób wykonujących pracę na stanowisku kierowcy, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20220000165/O/D20220165.pdf
Psycholog – wpis do ewidencji psychologów uprawnionych do badania kierowców, https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/ou1172
Przed skorzystaniem z Serwisu MedCena zapoznaj się z Regulaminem dostępnym pod adresem medcena.pl/regulamin. Korzystanie z Serwisu jest jednoznaczne z akceptacją Regulaminu.