Test Couve’go – na czym polega? Przykładowy test z odpowiedziami online [2024]

Zobacz, na czym polega test Couve’go i rozwiąż przykładowe testy online.

Aktualizacja: 02.09.2025

Test Couve’go – na czym polega?

Test Couvego to sposób na sprawdzenie, jak dobrze potrafisz się skupić i jak szybko przetwarzasz informacje. Zadanie polega na wyszukiwaniu i oznaczaniu trzycyfrowych liczb, które są porozrzucane na dwóch stronach kartki. Haczyk tkwi w tym, że każdą liczbę z jednej strony trzeba jak najszybciej odnaleźć na drugiej i skreślić – a czasu jest niewiele, np. tylko minuta.

Brzmi jak zabawa w „znajdź różnicę”, ale test wymaga maksymalnej koncentracji, spostrzegawczości i refleksu. W gąszczu liczb łatwo się pomylić, a presja czasu robi swoje. Dlatego jest stosowany np. w psychologii czy diagnostyce neuropsychologicznej do badania uwagi i zdolności skupienia. Jeśli masz tendencję do rozpraszania się – Test Couve’go szybko to pokaże!

Uwaga: niektóre liczby są wpisywane podwójnie. To praktyka, która myli wielu uczestników.

Przykładowy Test Couve’go 1 (odpowiedzi zostały podkreślone)

Tabela Liczb (Strona Pierwsza):

387109822139764475
608366683422696486
888216394910824428
380998978722942501
123409508191121134

Strona Druga (Liczby do znalezienia):

683, 422, 696, 216, 394, 824, 428, 942, 409, 121.

Przykładowy Test Couve’go 2 (do własnego wykonania)

Tabela Liczb (Strona Pierwsza):

795859259735957665
913714857740756151
121407627518784734
233283726465624515
156673683671440311

Strona Druga (Liczby do znalezienia):

795, 714, 151, 627, 784, 734, 624, 515, 671, 440.

Przykładowy Test Couve’go 3 (do własnego wykonania)

Tabela Liczb (Strona Pierwsza):

351153129830939627
243745162551112135
287856800805669618
249950343114937361
826557927758688663

Strona Druga (Liczby do znalezienia):

351, 939, 627, 551, 112, 800, 669, 937, 927, 758.

Przykładowy Test Couve’go 4 (do własnego wykonania)

Tabela Liczb (Strona Pierwsza):

375839534786386247
834538684375362424
736683573235784637
745836658637463358
257382932853734534

Strona Druga (Liczby do znalezienia):

834, 745, 836, 658, 235, 853, 286, 463, 637, 358.

Przykładowy Test Couve’go 5 (do własnego wykonania)

Tabela Liczb (Strona Pierwsza):

275465458346845637
537748421894756834
257396748264254642
377475943837735354
823327548563843834

Strona Druga (Liczby do znalezienia):

257, 475, 748, 458, 943, 837, 563, 756, 735, 824.

Test Couve’go – instrukcja rozwiązywania

  • Najpierw poznaj zasady testu: otrzymujesz dwie strony arkusza wypełnione liczbami trzycyfrowymi – po jednej stronie (pierwszej) jest ich więcej niż po drugiej – przygotuj się do wyszukiwania.
  • Potem zacznij od strony drugiej: odczytaj pierwszą z kolejności liczb do znalezienia – wszystkie pojawiają się również na stronie pierwszej.
  • Teraz przejdź do strony pierwszej: przeszukuj ją wierszami od lewej do prawej, aż natrafisz na tę samą liczbę.
  • Gdy ją znajdziesz, jak najszybciej skreśl tę liczbę zarówno na stronie pierwszej, jak i na stronie drugiej.
  • Przechodź następnie do kolejnej liczby z listy i powtarzaj: szukaj, skreślaj na obu stronach.
  • Ważne: każdej liczby szukaj „do skutku”, dopóki jej nie znajdziesz – na stronie pierwszej zawsze się znajduje.
  • Twoim wskaźnikiem wykonania są poprawnie znalezione i skreślone cyfry; liczy się precyzja i szybkość.
  • Masz ograniczony czas (ok. 5-10 minut) – staraj się pracować płynnie, ale nie zbyt szybko, żeby nie popełniać błędów.
  • Na koniec wynik testu oceniany jest według liczby poprawnie skreślonych liczb. Im więcej, tym lepszy poziom koncentracji i spostrzegawczości (wysoka, średnia, niska wydajność).

Wyniki i normy w teście Couve’go

Wyniki w teście Couve’go są oceniane na podstawie liczby poprawnie znalezionych i oznaczonych liczb:

  • Wysoka Wydajność – znalezienie i poprawne oznaczenie 90-100% liczb z listy w wyznaczonym czasie świadczy o bardzo dobrej koncentracji uwagi.
  • Średnia Wydajność – znalezienie większości liczb (70-90%), ale z kilkoma błędami lub opuszczeniami, wskazuje na średni poziom koncentracji uwagi.
  • Niska Wydajność – niemożność znalezienia większości liczb (>70%) lub popełnienie wielu błędów wskazuje na niską zdolność koncentracji.

Ostateczny werdykt wydaje osoba przeprowadzająca test Couve’go (zwykle psycholog). Wynik na poziomie 90-100% jest uznawany za wysoką wydajność, na poziomie 70-90% za średnią wydajność, a poniżej 70% za niską wydajność. Podobna punktacja obowiązuje w teście Tablic Poppelreutera.

W jakim celu przeprowadza się test Couve’go?

Test Couve’go znajduje zastosowanie zarówno w kontekstach edukacyjnych, zawodowych, jak i klinicznych. Są to np.:

  • Kierowcy profesjonalni, operatorzy pociągów i inne osoby kierujące pojazdami, dla których koncentracja jest ważna do bezpiecznego prowadzenia i reagowania na zmienną sytuację na drodze.
  • Kontrolerzy ruchu lotniczego, którzy muszą skupić uwagę na wielu zmiennych jednocześnie i podejmować szybkie decyzje.
  • Pracownicy ochrony, monitorujący systemy bezpieczeństwa i kamery CCTV, gdzie wymagana jest ciągła uwaga i szybkie identyfikowanie potencjalnych zagrożeń.
  • Lekarze, pielęgniarki, i technicy medyczni, którzy muszą zachować skupienie przy diagnozowaniu pacjentów lub obsługiwaniu skomplikowanego sprzętu medycznego.
  • Nauczyciele i edukatorzy używają testu do oceny i rozwoju zdolności koncentracji u dzieci i młodzieży, co ma duże znaczenie dla efektywności procesu nauczania i uczenia się.
  • Pracownicy linii produkcyjnych i inspektorzy jakości, którzy muszą utrzymać wysoki poziom koncentracji, aby wyłapywać defekty i zarządzać skomplikowanymi maszynami.

Test Couve’go jest używany w neuropsychologii do identyfikacji problemów z koncentracją uwagi, które często są symptomami zaburzeń neurologicznych, takich jak ADHD, zaburzenia ze spektrum autyzmu czy skutki urazów głowy. Można także spotkać się z nim podczas testów psychologicznych do wojska i testów psychologicznych dla kierowców. Test jest ceniony za swoją zdolność do szybkiego i efektywnego mierzenia koncentracji. To czyni go użytecznym narzędziem w wielu profesjonalnych i klinicznych ustawieniach, gdzie zdolność do utrzymania skupienia ma bezpośredni wpływ na wydajność i bezpieczeństwo.

Bibliografia

https://archiwum.pzss.org.pl/images/stories/biblioteka_trenera/2007_strzelectwo_sportowe/2007_Samulewicz_Pietrzyk_Lukaszewski_Sztuka%20koncentracji%20przyczyny%20zaklocen.pdf

https://www.zus.pl/documents/10182/39564/Badania+sprawno%C5%9Bci+psychofizycznej+kierowc%C3%B3w+wypadkowych+i+bezwypadkowych+w+aspekcie+prewencji+wypadkowej.pdf/22fd778e-4ea0-427a-9ce5-f5795ac7b763

Inne wpisy z tej kategorii